· 

Waarom je eens serieus naar Blended Learning moet kijken.

Blended Learning Take a Moment to Learn Blended Learning

Blended learning. Een begrip dat voor velen veelomvattend en daardoor ongrijpbaar is. Want wat is blended learning nu eigenlijk? Als je naar de letterlijke vertaling kijkt, dan betekent het gemixt leren. En omdat deze term nogal eens gekoppeld wordt aan ICT, kom je al snel uit op leren met ICT. Zet een kahootquiz tijdens je les in en voilà daar heb je je blended learning. Niets is echter minder waar. 

 

Wat is blended learning?

 De meest verhelderende beschrijving van blended learning kwam ik tegen in het boek ‘Blended Leren Ontwerpen’  (Hulsebosch & Wagenaar, 2021). Ze beschrijven blended learning als een mix van synchroon en a-synchroon leren, waarbij synchroon zowel fysiek als online (webinar) plaats kan vinden. Een soortgelijke omschrijving kwam ik tegen in de blog ‘Blended Learning: Definition, Models, and Tools’ (Kokoulina, 2021). Daar wordt blended learning omschreven als een mix van instructie in de (virtuele) klas gecombineerd met online leeractiviteiten.

 

Als je naar deze twee omschrijvingen kijkt, dan wordt al snel duidelijk dat er heel wat meer nodig is bij het ontwikkelen van blended learning, dan het inzetten van enkele ICT-tools tijdens je les alleen.

Blended Learning Take a Moment to Learn Blended Learning 1
Foto: Unsplash

Flexibiliteit in leren

Toch loont het de moeite om je eens goed te verdiepen in blended learning en ermee aan de slag te gaan. Wanneer je namelijk een goed passende blend ontwerpt, kun je je onderwijs effectiever maken. Door a-synchrone lessen toe te passen, kun je makkelijker differentiëren. Niet alleen in de a-synchrone lessen zelf, maar ook in je synchrone lessen. Neem bijvoorbeeld het blended learning model: Flipping the Classroom. Leerlingen bekijken thuis jouw opgenomen instructie. Ze kunnen er dan zelf voor kiezen dit meerdere keren te bekijken, wanneer ze de stof onvoldoende begrijpen (differentiatie in tempo en niveau).

Bovendien vindt er daardoor automatisch een schifting plaats van leerlingen die de stof begrijpen en in de klas zelfstandig verder kunnen en leerlingen die nog extra instructie nodig hebben (differentiatie in niveau).

 

Naast differentiëren op niveau kun je ook differentiëren in leerinhoud, interesse en leeractiviteiten. Deel bijvoorbeeld eens niet alleen je instructievideo, maar ook de bijbehorende tekst en het losse audiobestand en je differentieert in leeractiviteit. Maak een korte edit (basisstof) en een lange edit (verdiepende stof) van je gefilmde materiaal en je differentieert op niveau en/of interesse. 

Autonomie

Naast het makkelijk kunnen differentiëren, versterkt het a-synchroon leren het gevoel van autonomie bij leerlingen. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze een opdracht maken en hoe vaak ze een bepaalde instructie bekijken. Hiermee kom je niet alleen tegemoet aan tempoverschillen, maar ook aan concentratieverschillen. De ene leerling gaat meteen na thuiskomst aan de slag, terwijl een andere leerling liever na het avondeten nog wat gaat doen. Bovendien zullen er leerlingen zijn die vaker aan de slag gaan, waardoor hun leertijd verlengd wordt. 

Blended Learning Take a Moment to Learn Blended Learning 2
Foto: Unsplash

Betrokkenheid

Bij een goede differentiatie en wanneer je leerlingen vrije keuzemogelijkheden geeft, heeft dit invloed op de betrokkenheid. Daarnaast maak je in een goede blend gebruik van interactietools. Leerlingen leveren niet alleen hun werk digitaal in, maar reageren ook op het werk van anderen of reflecteren op eigen werk. Of ze reageren op een vraag van jou. Achteroverleunen is geen optie, omdat je deelname letterlijk zichtbaar wordt. Bovendien maak je ook nog eens op een handige manier gebruik van leren van elkaar. Flipgrid is een mooie interactietool om hiervoor te gebruiken. Leerlingen reageren met een korte videoboodschap op jouw vraag of op elkaars bijdrage. Deze tool is ook nog eens makkelijk te integreren in Google Classroom.

 

Technologische tools bieden sowieso allerlei mogelijkheden om de betrokkenheid te vergroten. Denk hierbij aan het toevoegen van spelelementen (gamification) of de aantrekkelijkheid van het beeldmateriaal zelf. 

Blended learning maakt het onderwijs flexibel, makkelijk toegankelijk en kan zorgen voor kwalitatief beter onderwijs. Tenminste, wanneer de blend doordacht wordt uitgevoerd. Door het combineren van synchroon onderwijs met a-synchroon onderwijs kan er makkelijker gedifferentieerd worden op meerdere gebieden. Dit zorgt voor een hogere betrokkenheid en gevoel van autonomie bij de leerling.

 

Wil je meer leren over blended learning en het ontwikkelen van multimedia neem dan deel aan de November Blend It! maand. 

Bronnen:

Hulsebosch, J., & Wagenaar, S. (2021). Blended leren ontwerpen: Alles over tools, design en faciliteren.
OI_maart_19 - Blended learning: Een label als belemmering. (z.d.). Geraadpleegd 24 oktober 2021, van https://onderwijsinnovatie.ou.nl/oi-maart-19/blended-learning-een-label-als-belemmering/
OI_maart_20—Het ABC van blended learning. (z.d.). Geraadpleegd 24 oktober 2021, van https://onderwijsinnovatie.ou.nl/oi-maart-20/het-abc-van-blended-learning/
Olga Kokoulina. (2021, oktober 13). Blended Learning: Definition, Models, and Tools. Explore the ELearning World with Us. https://www.ispringsolutions.com/blog/blended-learning-a-primer

Reactie schrijven

Commentaren: 0