· 

De 3 grootste valkuilen van Blended Learning

Take a moment to learn Blended Learning Valkuilen Take a Moment to Learn

Blended learning kan effectiever zijn dan een fysieke training, tenminste wanneer je een passende blend ontwerpt. Didactiek, vakinhoud en technologie moeten daarbij goed op elkaar afgestemd zijn. Je kunt dus niet zomaar wat onderdelen gaan digitaliseren. Je zult een ander ontwerp van je lesaanbod moeten maken. Daarnaast loop je de kans om in deze valkuilen te trappen:

 

Geen boeiende les

 

Een les die niet boeiend is, kan fysiek net zo goed problemen opleveren, maar tijdens online lessen raak je je leerlingen veel sneller kwijt. Dit komt omdat er veel meer afleiding aanwezig is, dan in je klas. Niet alleen door de thuisomgeving, waar hobbyspullen in de buurt liggen. Ook een uitstapje naar de diverse socialmediakanalen en surfen op het web liggen binnen handbereik. Daarnaast kan een lange tijd achter het scherm zitten, zorgen voor mentale moeheid. Zorg daarom tijdens een online les ook voor wat fysieke activiteiten. Het programma Butter, beschreven in mijn vorige blog, brengt in ieder geval voor meer plezier in een online les.

Takeamomenttolearn blendedlearningvalkuilen takeamomenttolearn
Foto: Pexels

Cognitieve overload

 

Het voordeel van fysieke lessen is dat de hoeveelheid tijd zichtbaar is. Je leerlingen komen op een bepaalde tijd binnen en vertrekken weer op een afgesproken tijd. Binnen die uren moet je je lessen gegeven hebben en wat niet af is, komt morgen weer aan de beurt.

De tijd in de online wereld lijkt echter eindeloos. De leertijd staat niet vast en dat maakt dat je daarom te veel opdrachten en leercontent kunt geven.

Geen vaststaande leertijd zorgt er ook voor dat leerlingen goed moeten kunnen plannen. Wanneer leerlingen dit onvoldoende kunnen, zal deze vaardigheid eerst aangeleerd moeten worden.

 

Omgaan met digitale tools

 

Digitale tools zijn prachtig, maar het vraagt ook inspanning om deze onder de knie te krijgen. De ene docent zal dit eerder voor elkaar krijgen dan de andere. Ook zal de ene tool makkelijker in gebruik zijn dan de andere. Naast de vaardigheid van de docent staat ook de vaardigheid van de leerling centraal. Zijn ze voldoende in staat om met een tool aan de slag te kunnen. Weten ze hoe ze op het platform kunnen komen, hoe ze werk in kunnen leveren of hoe een tool werkt? Allemaal vragen waar je, bij het ontwerpen van een blend bij stil moet staan.

Wil je zelf aan de slag met het ontwikkelen van een eenvoudige blend, maar geen idee hoe je dat aan kunt pakken? Neem dan deel aan het maandprogramma: Blend It!

Reactie schrijven

Commentaren: 0