· 

3 Blended Learning modellen

 Modellen Blended Learning Take a Moment to Learn Modellen Blended Learning

Een van de bekendste leermodellen die ingezet wordt voor Blended Learning is Flipping the Classroom. Je maakt een uitlegvideo die de leerlingen thuis kunnen bekijken en maakt het huiswerk over deze informatie in de klas, waarbij de docent je begeleidt. Maar er zijn meer modellen waarin je je Blended Learning kan gieten. Ik beschrijf er 3.

 

Absorb-Do-Connect

In dit model begint de leerling met het ‘absorberen’ van leerstof. Dit kan door het bekijken van een video, lezen van een artikel of beluisteren van een podcast. Hierbij is het belangrijk dat je goed weet hoe je de stof aanbiedt. Welke vorm past het best bij dat wat de leerlingen moeten leren? Een video kan goed gebruikt worden om iets te demonstreren, een artikel kan gebruikt worden om hen meer richting literatuuronderzoek te laten gaan. Als je lerenden actiever bij video’s wil betrekken kun je deze interactief maken door vragen toe te voegen. Het programma Playposit, waarover ik in een eerdere blog schreef, kan je daarbij helpen.

 

Vervolgens laat je de lerenden iets doen met de leerstof. Het liefst op zo’n manier dat ze stof actief verwerken door bijvoorbeeld conclusies te trekken. Alleen het beantwoorden van vragen is onvoldoende. Denk aan opdrachten als: verklaar waarom…, maak een infographic over… of herschrijf in eigen woorden. 

 

Laat de leerlingen in de laatste fase met een opdracht de opgedane kennis toepassen. Laat ze bijvoorbeeld iets maken of verder onderzoeken.


Blended Learning Modellen Take a Moment to Learn Blended Learning Modellen 1
Foto: Pexels

Het ABC-model (Arena Blended Connected)

Het ABC-model is ontwikkeld door het UCL, een universiteit in Londen. Via dit model doorloop je enkele stappen bij het ontwerpen van je Blend. 

 

  1. De eerste stap is dat je voor jezelf helder maakt wat de leeruitkomst gaat zijn, nadat de leerlingen je les of module hebben doorlopen. Wat moeten ze weten, doen, maken enz. aan het eind van je blend?
  2. Vervolgens moet je de kern van je les of module in een tweet kunnen weergeven. Of anders gezegd; beschrijf in maximaal 140 tekens waar de module over gaat. Op die manier kom je tot de essentie van de stof.
  3. Bekijk welke leertypes normaal voor deze module of les het meest en minst aan bod komen. Het UCL gaat hierbij uit van leertypes die ontwikkeld zijn door Prof Diana Laurillard. Ze gaat uit van 6 leertypes. Hoe wil je de leertypes aan bod laten komen in je blend?

4. Bepaal welke leerstof je synchroon en welke leerstof je asynchroon gaat aanbieden. Zo leent asynchroon leren zich prima voor het opdoen van nieuwe kennis, terwijl je synchroon beter in kunt zetten bij dialoog en discussie.
5. Bedenk nu naar aanleiding van de verschillende leertypes digitale alternatieven voor de gebruikelijke lessen en welke tools (link naar eigen blog tools) je daarvoor kunt gebruiken. Maak hieruit een keuze.
6. Bekijk hoe de verschillende leertypes nu naar voren komen. Krijgt nu elk leertype de focus die je het wil geven?
7. Maak tenslotte keuzes en een actieplan.

 

Kijk voor meer informatie over het ABC-model op deze link: ABC Model Blended Learning

Blended Learning Modellen Take a Moment to Learn Blended Learning Modellen 2
Foto: Pexels

Het 3 P-Model

Het 3P-model gaat uit van 3 uitgangspunten:

 

  1. Personalisation: Elk leren is persoonlijk en zelfsturend. Hierdoor zullen er ook keuzes gemaakt moeten worden in welke onderdelen een leerling wel en welke hij niet maakt. Door Blended Learning is het makkelijker het onderwijs te personaliseren.
  2. Participation: Leren komt tot stand door samenwerking en leren van elkaar. Het voordeel van online werken is dat je samenwerken en kennisdeling niet meer hoeft te beperken tot je eigen klas. Je kunt connecties (interactie) maken met mensen over de hele wereld, maar ook video’s bekijken of blogs lezen (kennisdeling) van mensen over de hele wereld.

3.  Knowledge Pull: Knowledge Pull is het omgekeerde van Knowledge Push. Bij die laatste wordt door de docent bepaald wat er geleerd wordt. Deze ‘duwt’ als het ware de kennis richting de leerlingen. Bij Knowledge Pull krijgt de leerling een actieve rol in wat hij leert, door zelf op zoek te gaan naar informatie. Een grote valkuil hierbij is echter wel dat het internet zo vol informatie staat dat er een kans bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hierin zul je de leerlingen dus moeten begeleiden.

Nog onvoldoende vaardig in het ontwerpen van een Blend? Neem dan deel aan het programma Blend It! 

Bronnen:

ABC: Ontwerpmodel voor blended en online learning | WilfredRubens.com over leren en ICT. (2020, oktober 21). https://www.te-learning.nl/blog/abc-ontwerpmodel-voor-blended-en-online-learning/
Gutierrez, K. (z.d.). The Ultimate eLearning Workout – Absorb, Do, Connect! Geraadpleegd 11 november 2021, van https://www.shiftelearning.com/blog/bid/312149/The-Ultimate-eLearning-Workout-Absorb-Do-Connect
Hulsebosch, J., & Wagenaar, S. (2021). Blended leren ontwerpen: Alles over tools, design en faciliteren.
Puleo, P. (2020, september 6). 3P Learning Model. 3P Education. https://www.3peducation.com/post/3p-learning-model
UCL abc-ld. (z.d.). Geraadpleegd 11 november 2021, van https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Picto: Lordicon.com

Reactie schrijven

Commentaren: 0