· 

5 manieren om van start te gaan met creatief schrijven in de klas

5-manieren-creatief-schrijven

 

Creatief schrijven geeft een boost aan het brein. Zeker wanneer je met de hand schrijft. Het brein wordt geactiveerd en een actief brein zorgt ervoor dat er geleerd wordt. Daarnaast versterkt het creatief schrijven de taalvaardigheid en de sociaal- emotionele ontwikkeling (op meerdere vlakken) van de leerlingen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je vaker creatief gaat schrijven met de leerlingen? Misschien dat deze tips je kunnen helpen:

 

1) Breng leerlingen in de sfeer

 

Praat, voordat je begint met de schrijfopdracht, met de leerlingen over het onderwerp waarover ze gaan schrijven. Wat weten de kinderen zelf al over het onderwerp? Hebben ze zelf dingen beleefd die te maken hebben met het onderwerp? Misschien heb je zelf ook wel een ervaring te delen. Daarnaast kan het helpen een stukje tekst voor te lezen dat past bij de situatie.

Bespreek daarnaast vooraf met de kinderen wat voor soort tekst het gaat zijn. Gaan ze een fantasieverhaal bedenken, een gedicht maken of wordt het een uitlegbrief naar een bekende? Mogelijkheden genoeg.

creatief-schrijven-mindmap-creatief-schrijven

 

2)Laat leerlingen een mindmap maken

 

Wanneer leerlingen een fantasieverhaal gaan bedenken, kan het helpen om ze vooraf een mindmap te laten maken. Hiermee geven ze al wat structuur aan het verhaal en hoeven ze niet helemaal blanco te beginnen.

 

Laat ze opschrijven wie er in het verhaal meedoen, wat de personages aan het doen zijn, welk probleem ze moeten oplossen, hoe ze dat gaan oplossen, waar en wanneer het verhaal zich afspeelt. 

 

De mindmap kunnen ze verder uitbouwen door bijvoorbeeld bij elk personage te zetten hoe oud het personage is, waar het van houdt enz.

Nu ze een structuur hebben opgebouwd, kunnen ze makkelijker aan het schrijven gaan.

 

3) Plan het creatief schrijven niet alleen als taalopdracht binnen de taallessen in, maar laat het ook terugkomen in andere vakken. 

 

Creatief schrijven past perfect bij dramalessen en kan een crea-les op zich zijn. Maar wat te denken van het toepassen van schrijfopdrachten bij de geschiedenis-, natuur- of aardrijkskundeles. 

 

Door creatief te schrijven bij deze lessen, verwerken de leerlingen opgedane informatie in verhaalvorm, waardoor ze de lesstof nog beter gaan begrijpen. Laat ze bijvoorbeeld eens een pagina uit het dagboek van een kind uit de 2e wereldoorlog schrijven, een gedicht over vulkanen of een handleiding over het houden van een tropisch dier als huisdier.

creatief-schrijven-publiceer-creatief-schrijven

4) Laat de leerlingen, als ze dat willen, hun teksten presenteren aan de buitenwereld.

 

Er zijn kinderen die het schrijven van een verhaal zien als minder waardevol. Er is toch niemand, behalve de juf of meester, die er naar kijkt. Hierdoor kan het zijn dat hun inzet minder is. Wanneer je leerlingen vraagt of ze hun verhaal willen ‘uitgeven’ dan, kan het zijn dat ze meer hun best gaan doen om echt te gaan schrijven. Daarbij is het overigens niet zo dat de leerlingen per se prachtverhalen moeten schrijven. Fouten maken mag. Als de inzet maar goed is.

 

Het presenteren van de teksten naar de buitenwereld toe kan op verschillende manieren. Je kunt het in blogvorm presenteren, leerlingen op video voor laten dragen of een klassenkrant voor ouders meegeven. Misschien hebben de leerlingen zelf nog goede ideeën. Vraag in ieder geval op zijn minst of leerlingen het geschreven verhaal aan elkaar willen voorlezen. Ga hierbij niet dwingen. Als een leerling niet wil is het ook oké. Vraag na of het kind het verhaal niet wil lezen of dat het kind het moeilijk vindt om voor te lezen voor de klas, maar het verhaal wel wil delen met de klas. Als het het laatste is, kun je het zelf voorlezen.

creatief-schrijven-schoolschrijver-creatief-schrijven

5) Bekijk de schrijfideeën van verschillende Schoolschrijvers.

 

Schoolschrijvervideo's

 

De Schoolschrijver is een fantastisch programma om aan deel te nemen. Mocht dat echter even niet in het budget van de school passen, dan kun je op youtube verschillende, korte filmpjes bekijken van schoolschrijvers die tips geven hoe je aan de slag kunt gaan met creatief schrijven.

 

Tot slot: Wanneer je met jongere kinderen werkt, is schrijven nog geen optie. Toch kun je hen ook met verhalen aan de slag laten gaan. Niet door ze te laten schrijven, maar door ze te laten tekenen. De kinderen maken een tekening en vertellen het verhaal aan jou. Schrijf het verhaal in korte zinnen op en lees het voor aan het kind. Klopt het verhaal volgens het kind, schrijf het dan op de achterkant van de tekening. Vraag het kind of je het verhaal aan de andere kinderen van de klas mag voorlezen.

 

Veel schrijfplezier gewenst.

Schrijf je zelf graag? Lees dan deze blog met 5 handige apps om je schrijftalent wakker te schudden.

 

Kijk ook eens of er interessant aanbod voor je is om je verder te ontwikkelen als professional.

Bronnen:

Creatief schrijven: Zo stimuleer je de leerlingen in de klas. (z.d.) InfoNu. 

Digibordles: Plezier in lezen en schrijven. Rian Visser. 

Schoolschrijvertips. (z.d.) 

Stichting Lezen. (2017). Kwestie van lezen deel 13: Lezen en creatief schrijven combineren op de basisschool. Stichting Lezen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0