Verwachtingen zijn niet alleen belangrijke bouwstenen voor een succesvolle leeromgeving, maar ze kunnen ook helpen bij het voorkomen van gedragsmoeilijkheden door helderheid en structuur te bieden.
Waarom duidelijkheid en structuur belangrijk zijn
Gedragsmoeilijkheden kunnen ontstaan wanneer leerlingen zich verloren, verward of onzeker voelen. Door duidelijkheid en structuur te bieden, geef je hen de richting die ze nodig hebben. Leerlingen zullen weten wat er van hen verwacht wordt, wat resulteert in minder frustratie en misverstanden. Ze zullen zich veilig voelen in de wetenschap dat ze de juiste weg bewandelen.
Daarnaast helpt duidelijkheid en structuur ook bij het creëren van een positieve leeromgeving. Het stelt leerlingen in staat om te begrijpen hoe ze zich moeten gedragen, wat de normen en waarden zijn binnen de klasgemeenschap en hoe ze kunnen bijdragen aan een respectvolle omgeving. Dit bevordert een gevoel van verbondenheid en zorgt ervoor dat iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
Duidelijke verwachtingen stellen
Communiceer openlijk en eerlijk met je leerlingen over wat je van hen verwacht. Dit kan betrekking hebben op zowel gedrag als leerprestaties. Bespreek regels, routines en procedures zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn.
Het is belangrijk om deze verwachtingen op een positieve manier te formuleren. In plaats van te focussen op wat leerlingen niet mogen doen, benadruk je wat je graag ziet dat ze wel doen. Vervang bijvoorbeeld "Niet rennen in de gangen", voor "We lopen rustig in de gangen". Dit benadrukt de gewenste gedragingen en moedigt positief gedrag aan.
Het is ook handig om visuele hulpmiddelen te gebruiken, zoals een poster met groepsafspraken. Hiermee kun je de verwachtingen nog duidelijker maken, omdat leerlingen zo een visuele herinnering aan de afspraken hebben. Zo kunnen ze gemakkelijk worden herinnerd aan de verwachtingen.
Creëer een voorspelbare omgeving
Kinderen gedijen goed in een voorspelbare omgeving. Door te zorgen voor een gestructureerde dagindeling en consistent gedrag, kun je dit creëren. Door altijd op dezelfde manier te reageren op bepaald gedrag ben je betrouwbaar. Dit betekent niet dat er geen ruimte is voor flexibiliteit, maar het bieden van een algemeen kader helpt leerlingen om zich veilig en comfortabel te voelen.
Geef individuele ondersteuning
Elk kind is uniek en kan verschillende behoeften hebben. Bied individuele ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Dit kan variëren van extra uitleg en begeleiding tot het aanpassen van verwachtingen op basis van de mogelijkheden en uitdagingen van een leerling. Door aandacht te schenken aan individuele behoeften, voorkom je dat leerlingen gefrustreerd raken en gedragsmoeilijkheden ontwikkelen.
Het is belangrijk om regelmatig met leerlingen in gesprek te gaan en te luisteren naar hun zorgen en behoeften. Dit toont aan dat je om hen geeft en bereid bent om hen te ondersteunen. Het kan ook nuttig zijn om samen te werken met collega's, ouders en eventuele specialisten om passende ondersteuning te bieden aan leerlingen die dit nodig hebben.
Versterk positief gedrag
Positief gedrag moet altijd aangemoedigd en beloond worden. Zorg voor een positieve sfeer in de klas en geef regelmatig complimenten en erkenning aan leerlingen die zich aan de verwachtingen houden. Dit versterkt gewenst gedrag en moedigt anderen aan om hetzelfde te doen. Het creëren van een cultuur van positiviteit helpt gedragsmoeilijkheden te voorkomen.
Het is belangrijk om specifiek te zijn bij het geven van complimenten. In plaats van te zeggen "Goed gedaan!", kun je bijvoorbeeld zeggen "Ik ben onder de indruk van hoe geconcentreerd je hebt gewerkt aan deze opdracht. Je hebt echt je best gedaan om elk detail zorgvuldig af te ronden." Dit benadrukt het specifieke gedrag dat je waardeert en moedigt leerlingen aan om dit gedrag voort te zetten.
Blijf flexibel, blijf communiceren en wees een bron van ondersteuning en inspiratie voor je leerlingen.
Reactie schrijven