Waarom elke school een Mental Coach zou moeten hebben?

bron: onbekend
bron: onbekend

Humor?

Toen ik de afbeelding van de uil voor het eerst onder ogen kreeg, moest ik hard lachen. De afbeelding was zeer herkenbaar en ik kon er de humor wel van inzien. Maar hoewel deze afbeelding grappig bedoeld is, is het ook een heel schrijnend beeld. Niet omdat er de draak gestoken wordt met docenten, maar omdat het beeld wel erg dicht bij de werkelijkheid komt.

 

Burn-outcijfers in het onderwijs het hoogst.

Al jaren blijken de burn-out cijfers in het onderwijs het hoogst te zijn. In een sector waarin het lerarentekort steeds groter wordt, is dat verre van wenselijk. Bovendien zijn de kosten die een burn-out met zich meebrengt behoorlijk hoog. Zo valt er in een blog van neurohabits* te lezen dat het voorkomen van een burn-out een besparing van € 100.000,- oplevert. Voorkomen is daarom om meerdere redenen beter dan genezen. Een Mental Coach kan daarbij helpen.

Foto: Pexels
Foto: Pexels

Werkdruk is persoonsafhankelijk.

Hoe iemand werkdruk en stress ervaart, is persoonsafhankelijk. Maar wat maakt nu dat juist zoveel docenten werkdruk en stress ervaren? Welke factoren in het onderwijs zorgen ervoor dat de balans tussen werkbelasting en belastbaarheid van een docent zo uit evenwicht is? Maar waar ik vooral als Mental Coach en leerkracht zo benieuwd naar ben, is op welke oorzaken je als docent zelf invloed hebt?

 

Oorzaken burn-out bij leerkrachten

In het artikel van Ruud Meulenberg zijn er verschillende oorzaken beschreven die kunnen zorgen voor een burn-out bij leerkrachten. Enkele van die oorzaken heeft een organisatorisch karakter. Zo kun je als organisatie bijvoorbeeld best eens kijken of het aantal vergaderingen dat gepland staat echt nodig is, afspraken maken over het CC: gebruik in je mailverkeer en prioriteren in taken. Het takenpakket wordt kleiner en je kunt al meer bij je kerntaak blijven.

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash

Dienstbare houding

Wat me opvalt, is dat echter het merendeel van de oorzaken te maken heeft met het vak zelf en hoe je daar als persoon mee omgaat. Zo schrijft Meulenberg onder andere: “De persoon die ervoor kiest een leraar te worden is typerend. Het zou haast interessant zijn om de PABO-leerlingen te gaan profileren om te kijken welke karaktereigenschappen bij een leraar aanwezig zijn.” en “De juf, meester of docent weet welke ingrediënten er nodig zijn om in het onderwijs succesvol te werken en geliefd te zijn bij leerlingen, studenten, collega’s en bij leidinggevenden: een dienstbare houding, veel toewijding en hard en lang werken.” 

 

De valkuilen van de karaktereigenschappen van een leerkracht

De typerende eigenschappen van een docent zijn mooi, maar zorgen ook voor valkuilen. Een te dienstbare houding maakt dat nee zeggen en grenzen stellen lastig wordt. Te veel toewijding zorgt ervoor dat je altijd blijft zoeken naar hoe het nog mooier, leuker of beter kan. Het werk is niet afgebakend en daarmee nooit af, waardoor het steeds maar door blijven gaan op de loer ligt. Na verloop van tijd zijn er gedragspatronen ontstaan die niet meer voor, maar tegen je werken. De balans is weg en voor je het weet, zit je thuis.

Om dat te voorkomen is het goed om op zoek te gaan naar die belemmerende gedragspatronen en deze te doorbreken. Een Mental Coach kan je daarbij helpen. 

 

Wil je weten wat een Mental Coach voor jou of jouw school kan betekenen? Stuur dan een mail naar info@takeamomenttolearn.nl of plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek (online) met me in.

Stress en burn-outklachten in het onderwijs – de cijfers, oorzaken en een stappenplan voor verbeterde vitaliteit · Neuro Habits—Gedrag verbeteren met wetenschap. (2021, september 24). Neuro Habits - Gedrag Verbeteren Met Wetenschap. https://www.neurohabits.nl/blog/2021/09/24/stress-en-burn-outklachten-in-het-onderwijs-de-cijfers-oorzaken-en-een-stappenplan-voor-verbeterde-vitaliteit/

Bronnen:

Alle feiten en cijfers voor een Burn Out. (z.d.). Geraadpleegd 18 maart 2023, van https://www.burnoutpoli.com/feiten-en-cijfers-burn-out/
Meeste burn-out klachten in het onderwijs. (2020, september 4). Algemene Vereniging Schoolleiders. https://avs.nl/actueel/nieuws/meeste-burn-out-klachten-in-het-onderwijs/
Meulenberg, R. (2016, mei 27). Burnout in het onderwijs: Waarom branden leraren op? Meulenberg Training en Coaching. https://ruudmeulenberg.nl/burn-out/burnout-onderwijs-opvallend-hoog/
Onderwijs blijft kampioen in burn-out. (2019, april 11). De Algemene Onderwijsbond. https://www.aob.nl/nieuws/onderwijs-blijft-kampioen-in-burn-out/
redactie. (z.d.). Burnout bij risicoberoepen. Burnout. Geraadpleegd 18 maart 2023, van https://burnout.medischonline.nl/klachten/wie-lopen-risico-op-burnout/risicoberoepen/
Stress en burn-outklachten in het onderwijs – de cijfers, oorzaken en een stappenplan voor verbeterde vitaliteit · Neuro Habits—Gedrag verbeteren met wetenschap. (2021, september 24). Neuro Habits - Gedrag Verbeteren Met Wetenschap. https://www.neurohabits.nl/blog/2021/09/24/stress-en-burn-outklachten-in-het-onderwijs-de-cijfers-oorzaken-en-een-stappenplan-voor-verbeterde-vitaliteit/
Werkdruk: Wat is het en hoe kun je het verlagen? (z.d.). Geraadpleegd 18 maart 2023, van https://www.fnv.nl/werk-inkomen/veilig-gezond-werken/werkdruk

Reactie schrijven

Commentaren: 0