· 

Wat is jouw Why?

De Gouden Cirkel

De Gouden cirkel van Simon Sinek is voor velen geen onbekende theorie. Ook ik bekeek diverse keren voor een studie het praatje van hem op YouTube. Ondanks dat ik me in zijn idee over het waarom zeker kan vinden, heb ik er echter nooit lang bij stil gestaan. Totdat ik tijdens mijn studie bij zowel de module ‘Online Marketing’ als bij de module ‘User Experience Design’ weer met de video geconfronteerd word en ik me realiseer dat ik mijn Why voor Take a Note helemaal niet zo duidelijk heb. Ik wil meer creatief bezig zijn en met Take a Note kan ik bijna al mijn creatieve uitingen kwijt, daarom die keuze. Toegegeven dat is ook een waarom, maar niet helemaal zoals Sinek het bedoelt volgens mij. Tijd om me eens dieper in zijn theorie te verdiepen. Want … 

 

… waarom is het kennen van je Why zo belangrijk en waarom is het ontdekken van je Why voor iedereen nuttig ook als je geen bedrijf hebt? 

 

Een heldere Why

Bedrijven en organisaties die succesvol zijn hebben een ding gemeen; ze hebben een heldere Why. Anders dan bij het What verkoop je met het Why emoties. Het is de filosofie van het bedrijf. Een gedachtegoed waarin de consument gelooft. Een overtuiging die je, als het goed is, ook terug ziet in de producten of diensten die het bedrijf levert.

 

Deze Why is echter niet zomaar de Why van het bedrijf geworden. Het is de persoonlijke Why van de oprichter of oprichters van een bedrijf. Het bedrijf is de uiting die de oprichter aan die persoonlijke Why geeft. Het vinden van een Why is dus niet alleen nuttig als je een bedrijf hebt. Er zijn namelijk ontelbare manieren om uiting te geven aan je persoonlijke Why. 

 

Een Why geeft inzicht

Het definiëren van je Why geeft je inzicht in ‘welke bijdrage je levert of ontvangt en welk effect dat op jou of anderen heeft’ (Sinek Partners, Ilc 2017) Het geeft je richting. Het kan je duidelijk maken waarom je je bijvoorbeeld (niet) gelukkig voelt in je huidige baan en het kan je helpen bij het verder vormgeven aan je levensloop. Uit onderzoek van Psychologie Magazine, blijkt dat 4 op de 10 mensen zich niet gelukkig voelt in zijn huidige baan (Marloes Zevenhuizen, 2017/2020) Dit zou best weleens met het niet vervullen van hun persoonlijke Why te maken kunnen hebben.

 

Omdat er bij mij nog steeds het gevoel heerst dat ik niet helemaal de juiste weg in ben geslagen, ga ik op zoek naar mijn Why. Door een antwoord te krijgen op vragen als: “Wat vind ik echt belangrijk? Wat is mijn doel, mijn motief? Waarom geven bepaalde activiteiten me een goed gevoel en frustreren andere me juist? Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe? Waarom kom ik elke ochtend mijn bed uit?” en “Wat geeft mijn bedrijf bestaansrecht? ”, hoop ik betere keuzes te kunnen maken. 

 

Even terugkijken

Door terug te gaan naar momenten in mijn verleden kom ik steeds dichter bij de antwoorden en hoewel ik mijn Why nog steeds niet helemaal helder heb, geeft het me al wel enkele inzichten.  Zo verklaart het bijvoorbeeld waarom sommige opdrachten die ik uitvoerde voor mijn bedrijf mij een goed gevoel gaven en ik bij het afmaken van andere niet vooruit te branden was. Het laat me zelfs nadenken over de vraag of Take a Note wel het antwoord is op mijn Why. Daar ben ik nog niet over uit, maar wat het uiteindelijke antwoord ook zal zijn: Que sera sera, whatever will be, will be.

 

Het vinden van je Why is trouwens geen eenvoudige klus. Mocht je er zelf mee aan de slag willen, dan is het boek ‘Vind je waarom’ van Simon Sinek e.a. een praktisch hulpmiddel.

Wil je elke maand lees-, kijk-, en luistertips ontvangen? Wil je graag weten wanneer er nieuwe blogs zijn geplaatst en een inspirerende quote ontvangen? Schrijf je dan in voor de Take a Moment to Learn Tiplijst.



Reactie schrijven

Commentaren: 0