Waarom kinderen op vroege leeftijd onderwijzen contraproductief is.

Kinderen op zeer jonge leeftijd lesgeven is contraproductief voor hun leerproces.

Hoe zit dat?

Uit twee afzonderlijke onderzoeken blijkt dat lesgeven erg effectief is als je iets specifieks aan wil leren. Het zorgt er echter wel voor dat kinderen niet zelf meer op onderzoek gaan en zo geen onverwachte dingen ontdekken of onverwachte conclusies kunnen trekken. Het spontane leren stopt. Dit spontane leren is echter fundamenteel voor het iets kunnen leren van een leraar. 

 

Hoe ontdekten ze dat?

In een van de onderzoeken werd er een speeltje geïntroduceerd. Een leerkracht legde aan de ene groep kinderen uit, wat zij met het speelgoed konden doen. In de andere groep gingen de kinderen al ontdekkend met het speelgoed aan de slag. De groep die les had gekregen, imiteerde de leerkracht en speelde met het speelgoed zoals was voorgedaan. De andere groep ontdekte veel meer mogelijkheden dat het speelgoed bood, maar niet door de leerkracht in de eerste groep gedemonstreerd werd.

 

Hoe komt dat?

Bij kinderen ontstaat er de aanname dat de leerkracht (of de ouder) hen wel alle mogelijkheden laat zien, die er bestaan. Het is tenslotte de leerkracht en die zal het wel weten. Hierdoor beperken ze zich alleen tot de informatie die hen aangeboden wordt en dit kan dus averechts werken voor hun ontwikkeling. Zeker bij jonge kinderen waarbij het spontane leren heel natuurlijk is.

 

Bron voor het weetje: Waarom kinderen op vroege leeftijd onderwijzen contraproductief is.

Nog meer weetjes lezen:

waarom elke school een schooltuin zou moeten hebben
Waarom creatieve mensen langer leven